tirsdag den 11. oktober 2016

Gayle Forman; Bare et år

Gayle Forman; Bare et år

Bagsidetekst:
Willem og Allyson havde én magisk dag sammen i Paris. Og så var hun væk. Men Willem er overbevist om, at skæbnen har bestemt, at de skal være sammen. Derfor tager han afsted - verden rundt - for at finde hende. Men som månederne går, og Allyson ikke er til at finde eller komme i kontakt med, begynder han at spekulere på, om skæbnen nu også har en stor betydning. En bog om de valg, vi foretager. Om tilfældigheder. Og om den lykke, man kan være heldig at finde, når de to tørner sammen.

Jeg kunne godt lide første bind i denne lille to-binds-serie. Tanken om den ene dag der forandrer én, synes jeg er dejlig og skøn. Jeg var dog irriteret på Allyson i den første bog - hun virker så forelsket, men alligevel lader hun der gå næsten et helt år, før hun begynder at lede (læs min anmeldelse her). Jeg kan så langt bedre lide denne.

I "Bare et år" ser vi det hele fra Willems synsvinkel, og vi starter da han vågner på hospitalet efter overfaldet og i modsætning til Allyson, er han ikke et år om at finde ud af, at han vil lede efter hende. Det er dog bestemt ikke nogen nem sag, og han bliver dog også både fortvivlet og forhindret, men han giver ikke op.

Selvom jeg stadig synes historien er en smule langtrukket, kan jeg alligevel godt lide den. Willems venner er virkelig sjove og de hjælper ham. Jeg synes det var rigtig fint at selvom Willems familie er ødelagt, spredt for alle vinde og har dårlig kommunikation, så finder de alligevel på en eller anden måde hinanden og får det til at fungerer.

Jeg kan bedre lide "Bare et år", end jeg kunne "Bare en dag". Historien er den samme, og så alligevel overhovedet ikke. Gayle Forman har et dejligt let og flydende sprog, der, selvom bogen er nem at læse, alligevel gør den god og underholdende.

Tak til Gyldendal for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Gyldendal
Original titel: Just One Year
Udgivet i: 2013 (på engelsk) og 2016 (på dansk)
Antal sider: 294
4 ud af 5 stjerner

Andre bogbloggere skriver:
Reading raindrops
De unges ord
Skrivepulten

Ingen kommentarer:

Send en kommentar