onsdag den 19. oktober 2016

Udvalgte bøger #3: H. C. Andersen

Udvalgte bøger #3: H. C. Andersen

H. C. Andersen er kendt for sine eventyr. For sin fantasi. Sin fantastiske forællestil og meget meget mere. Eventyrene er udgivet i mange forskellige udgaver, så mange at man helt sikkert kunne fylde et helt bibliotek med dem. Jeg har ikke så mange af hans samlede værker, men jeg har dog disse to utrolig smukke billedbøger.

"De vilde svaner" er er illustreret af Lars Gabel og han modtog Kulturministeriets Illustrator Pris sidste år for de utrolig smukke, detaljerede og forunderlige illustrationer. Det er fuldt fortjent!



Her er et par af de flotte illustrationer. Det der er med til at give denne udgave af historien et ekstra løft er de mange papirs tynde og gennemsigtige sider, der giver en ekstra dimension til illustrationerne. Da jeg læste bogen under Read-a-thon i foråret sidste år, brugte jeg lang tid på bare at sidde og nyde disse billeder. Ligeså vel som jeg nød at genlæse historien. For det er en fantastisk historie fyldt med kærlighed, håb og tro.

"Nattergalen" opførte jeg i folkeskolen som musical, den udgave vi lavede er den der er skrevet af Sebastian. Det er også en fantastisk historie og musikken som Sebastian har skrevet er fyldt med spændende numre og jeg nød at spille dem. Min mor har købt denne billedbog til mig og ligesom "De vilde svaner" er den fyldt med smukke illustrationer.


Jeg glæder mig til at Iris bliver stor nok til at jeg kan læse op af disse to skønheder og være med til (forhåbentlig) at gøre dem til nogle af hendes yndlings fortællinger.

Hvilket H.C. Andersen eventyr er dit yndlings?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar