lørdag den 30. september 2017

Et surt opstød ...

Et surt opstød ...

Jeg har tidligere skrevet om at hvor stort arbejde jeg som blogger lægger i min blog - at det tager tid at læse bogen, tage fine billeder og skrive anmeldelserne. Jeg ved at andre bogbloggere også har nævnt det. Vi gjorde det, fordi vi på det tidspunkt ikke følte at vi blev taget seriøst, at det ikke var forståelse for vores store arbejde og for at give et indblik i, at det ikke altid er lutter lagkage.

Nu vil jeg skrive endnu et opråb.

Først vil jeg dog slå fast at bestemt ikke alle forlag er som nedenstående beskrivelse. Jeg vil også gerne slå fast at jeg er utrolig glad og stolt af, at min blog (og mig) er en som forlagene vil sende anmeldereksemplarer til. Det varmer mit hjerte hver gang jeg får et ja eller når jeg bliver spurgt uopfordret om jeg vil anmelde en bog. Så mange tak for det!

Nu er det så desværre sådan at et forlag (og jeg vil ikke nævne det) endnu engang har opført sig - i min optik - uprofessionelt og på grænsende til barnligt overfor os bogbloggere.

At man ikke længere vil samarbejde med os, er der jo ikke noget vi kan gøre ved. Men at det bliver meldt ud med begrundelser jeg ikke forstår og som ikke holder vand, synes jeg er uprofessionelt. At man samtidig ikke vil svare når jeg spørger ind til disse grunde og blokerer en - er direkte barnligt, synes jeg. Hvis man vil samarbejde med en blogger må man forventnings afstemme først. Hvad forventer vi som forlag at du som blogger skal gøre og omvendt. Man skal ikke opfordre til lovbrud eller lave om på aftaler alt for mange gange. Man skal heller ikke foreslå ting for at bibeholde bloggerens interesse, for at trække det hele i land kort tid efter. Igen, uprofessionelt.

Det er forlagene der suverænt bestemmer hvem de vil sende bøger til. Så må forlagene også være voksne nok til at sige nej til nogen eller udvælge en gruppe som de vil sende til. Jeg ved godt at det er dyrt at sende bøger, men netop ved at udvælge nogle bestemte, lave lodtrækning eller sige at de ti første der skriver, får bogen, kan forlagene selv styre hvor mange penge de skal bruge på at sende. Man kan ikke først lave en aftale, for at finde ud af at det ikke fungerer, lave en ny, som man vil satse på og så afslutte samarbejdet.

Man kan heller ikke sige at man ikke har fået nok ud af samarbejdet, hvis man ikke selv deler og omtaler vores anmeldelser. Selvom vi har en bred rækkevidde, har forlagene trods alt en der er meget bredere og som kan nå længere ud.

Nu er det pågældende samarbejde så slut og egentlig sidder jeg både med en bitter smag i munden over at det sluttede på denne måde, og med en følelse af at være ekstremt skuffet. Nu tænker jeg så på forlagets forfattere, mon de ved at deres forlag har afsluttet samarbejdet med os bogbloggere? Jeg har bøger til at ligge som venter på at læst og anmeldt, og jeg beklager meget, men efter dette, er de altså røget nederst i min bunke. Det er egentlig bøger jeg rigtig gerne vil læse og anmelde, men jeg kan ikke lige nu. Det er rigtig synd for forfatterne, det ved jeg godt, men jeg skal lige have alt det her på afstand før jeg kan læse noget derfra igen. Øv øv!

Nå, det var vist nok fra mig i denne omgang. Jeg beklager ikke hvis jeg lyder sur, for det synes jeg faktisk jeg har lov til at være. Jeg har også lov til at være skuffet og ked af det, for det hele er faktisk rigtig træls!

#bogbloggermafiaen #gangstersbookparadise #weshoottoread #isthataguninyourpocket? #noitsakindle #bogbloggermafiaenforlife

Andre indlæg om samme emne:
Lunas kaffekrog
Sabrina's blog
Flyv med mig

4 kommentarer:

  1. Jeg kom til at tænke på, at bogbloggere vel ikke kun kan/behøver samarbejde med forlag og forfattere. I kan vel også samarbejde med boghandlerkæder og biblioteker? Så er der lidt flere samarbejdspartnere at vælge mellem:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan vi sagtens, det tror jeg også der er mange der gør. :)

      Slet
  2. Det er enormt forkasteligt ... Jeg er stadig helt rundtosset.

    SvarSlet