mandag den 23. december 2013

Diana Wynne Jones; Det magiske slot


Diana Wynne Jones; Det magiske slot

"Howl's moving castle" har længe været blandt mine yndlingsfilm. Tegnestil, historien og ikke mindst musikken er noget jeg aldrig bliver træt af at høre og se på. Da jeg så fandt ud af (ja, måske er jeg lidt fatsvag) at det også var en bog, skulle jeg selvfølgelig læse den.

Jeg havde svært ved ikke at sammenligne film og bog, og det ved jeg kan være en dum ting at begynde på, men jeg må sige at jeg er positivt overrasket over bogen. Jeg ved godt at den kom først, men må sige at filmen følger bogen fint - der er selvfølgelig steder og personer der ikke er med i filmen, men jeg sad bestemt ikke tilbage med en skuffende følelse.

Ligesom filmen handler bogen om Sophie Hatter der bliver forhekset af Ørkenhesken og derefter drager ud for at finde lykken. Hun ansætter sig selv som rengøringskone på troldmanden Howls magiske slot, hvilke bestemt ikke er nemt arbejde. Howl er på damejagt hele tiden, Calcifer (ilddæmonen) slår en aftale af med Sophie som hun har svært ved at overholde, hekse og andre dæmoner blander sig - og hvem ved, måske kan en hjerteløs troldmand rent faktiske forelske sig?

Jeg synes bogen var fantastisk at læse, især fordi den lagde de sidste brikker på plads som jeg har siddet med efter at have set filmen.

Læs den hvis du er i humør til en underholdende historie om venskab og kærlighed, som er fyldt med humor og "grove" kommentarer, som får dig til at trække på smilebåndet! Og se endelig filmen - jeg vil godt garantere at du vil elske den, hvis ikke du er til den slags tegnefilm, så se den i det mindste for musikkens skyld!

Fakta:
Forlag: Gyldendal
Udgivet i 1989
232 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar