lørdag den 30. januar 2016

Chad Corrie; Portalen til afgrunden

Chad Corrie; Portalen til afgrunden (Return of the Wizard King, #1)

Bagsidetekst:
Efter næsten otte århundreder forsøger den sidste af de magtbegærlige troldmandskonger at vende tilbage til Tralodren ...

Gladiatoren har solgt sin sjæl for hævn. Ridderen er religiøs fanatiker. Dværgen tænker kun på at genvinde sin ære. Troldkvinden er mere bogorm end godt er. Alle er de blevet hyret af en blind seer til at hente en skjult skat i en fjern jungle. Hurtigt ind. Hurtigt ud. En nem opgave ... tror de i hvert fald. I stedet kommer de ud på et farligt eventyr, fuldt af blodtørstige fjender og mørke kræfter der truer både dem selv og deres verden med udslettelse ...

Jeg har læst rigtig meget fantasy gennem årene, men jeg har ikke læst så meget af det der karakteriseres som traditionel fantasy, hvilket jeg vil mene at denne bog er. En historie med en masse forskellige personer, fra forskellig herkomst, med forskellige holdninger og meninger, der skal løse en opgave sammen. De er rejst ud for at løse denne opgave i fællesskab, og når den er løst håber de alle på at kunne vende hjem eller starte et nyt liv. Hjem - ude - hjem, i bedste Ringenes Herre-stil. Ikke at personerne kan sammenlignes med dem deri, men tanken med en broget folk, forenet om en mission, er tydelig.

Jeg ville virkelig også gerne være betaget af denne historie, netop fordi jeg godt kan lide ideen om den før omtalte brogede folk der skal forsøge at forene deres kræfter for at nå sikkert i mål. Jeg blev dog aldrig rigtig fanget af denne fortælling. Jeg synes der gik alt for lang tid inden handlingen virkelig kom i gang. Dette skyldes nok at vi skal have alle vores personer præsenteret før de kan mødes, hvilket giver udmærket mening, men det gør at vi har 150-ish sider til den egentlige handling, hvor de netop skal forene deres kunnen. Det efterlod mig med en lidt forjaget følelse og en del ubesvarede spørgsmål (mon de bliver besvaret i næste bog?).

Når det så er sagt, så er persongalleriet godt bygget op, med karakterer der både er nemme at holde af og finde virkelig irriterende. Når man som jeg, ikke er særlig troende eller medlem af Folkekirken, så er den ekstremt troende ridder, virkelig en prøvelse. Der er flere steder hvor jeg havde lyst til at ryste ham, velvidende at han ikke ville ændre synspunkt. Der er meget magi, tro og religion i historien, og det generer mig ikke, for ved at give hver af vores hovedpersoner deres egen tro, får vi et bedre indblik i hvorfor de handler og tænker som de gør.

Alt i alt, er det en historie der både har plusser og minusser. Jeg var underholdt, i hvert fald det meste af tiden, og sproget er med til at gøre den letfordøjelig, de steder hvor spændingen haltede. Hvis man er til de mere traditionelle fantasy fortællinger, vil den her nok blive et hit, det fangede bare aldrig helt mig. Desværre.

Tak til Tellerup for bogen og hvis du sidder med et spørgsmål som du brændende ønsker at stille forfatteren, kan du gøre det på bogens Facebookside (som du finder her). Her vil Chad Corrie lave ugentlige opslag og svare på spørgsmål!

Fakta:
Forlag: Tellerup
Original titel: Return of the Wizard King
Udgivet i: 2016 (på dansk)
Antal sider: 472 sider
3 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar