torsdag den 14. januar 2016

Eve Ainsworth; 7 dage

Eve Ainsworth; 7 dage

Bagsidetekst:
En uge kan ændre alt. Kez er smuk og populær - og en tyran, som sårer alt og alle. Jess er overvægtig og kejtet - og et nemt offer. Men så opdager Jess, at der er en, som vil hjælpe hende. Problemet? Han er Kez' kæreste. Nu bliver situationen rigtig modbydelig.

Jess er den type pige fra folkeskolen der er lidt for genert, lidt for buttet, går i det forkerte tøj og ikke helt passer ind. Hvad hendes klassekammerater ikke ved, er at faren er skredet og moren arbejder alt for meget for at kunne tjene penge nok til dem. De kender heller ikke til Jess' inderste tanker om at hun godt ved at hun ikke burde spise nær så meget, men at spise gør hende glad.

Kez er den type pige fra folkeskolen der er lidt for højtråbende, bruger lidt for meget make-up, koncentrerer sig om kæresten og veninderne i stedet for skolen. Hun er også pigen som alle inderst inde frygter at blive uvenner med, for man ved ikke hvad der kan ske. Hvad hendes klassekammerater ikke ved, er at faren drikker og slår moren og at hun derfor, flygter hjemmefra ved enhver given lejlighed - simpelthen for at slippe for at være hjemme. Inderst inde ønsker hun heller ikke at være ond, hun ved bare ikke hvordan hun ellers skal komme af med al den vrede og frustration hun har indeni.

Hvad sker der når de to typer piger bliver uvenner? Hvad sker der, når den der burde støtte Kez i virkeligheden mest holder med Jess? Læs bogen og find ud af det!


Der findes mange bøger om mobning og en af mine yndlings er uden tvivl Sarah Engells "21 måder at dø" (læs anmeldelse her), som jeg synes er helt fantastisk. "7 dage" ligger lunt i svinget til en anden plads på den liste. Den er lige så barsk som "21 måder at dø" - den er faktisk slet ikke rar at læse, og jeg synes det er rigtig fedt når forfatteren tør skrive noget der ikke er rar læsning. For at læse om mobning skal ikke være rart. Man skal helst sidde med en knugende følelse der gør ondt helt ind i hjertet - så er vi ved at være der.

I "7 dage" følger vi både mobberen og mobbeofret og det giver et virkelig godt indblik i deres tanker og følelser. Vi har medlidenhed med Jess, som på ingen måde har det nemt - hverken i skolen, takket være Kez, eller derhjemme hvor pengene er små og faren har forladt familien. Men vi har også medlidenhed med Kez - på den her, udadtil, perfekte pige, som inderst inde også er ked af det, frustreret og såret over familien. Begge piger har seriøst brug for et knus og nogen at støtte sig.


Som tidligere mobbeoffer var det meget hårdt at læse denne bog. Det tog mig lidt tid at komme ordentligt i gang med den, netop fordi jeg kunne genkalde mig hvordan Jess føler. Det gjorde mig trist at mindes hvordan jeg havde det dengang. Historien i "7 dage" har dog en forløsende slutning, der virkelig varmer en om hjertet og viser at der er plads til tilgivelse og forståelse - selv når man er 14 år. Jeg er glad for at bøger som denne og "21 måder at dø" findes, for jeg tror på at de vil kunne åbne for tabuet omkring mobning og muligvis også være med til at sætte en stopper for det!

Tak til Alvilda for bogen!

Fakta:
Forlag: Alvilda
Original titel: 7 days
Udgivet i: 2015 (både på engelsk og dansk)
Antal sider: 248
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar