onsdag den 21. februar 2018

Angie Thomas; The Hate U Give [Sponsoreret]

Angie Thomas; The Hate U Give [Sponsoreret af Bog & Ide]

Bagsidetekst:
Starr Carter er 16 år og lever i to verdener: den fattige sorte ghetto, hvor hun bor, og den fine privatskole i forstaden, som hun går på. Den hårfine balance mellem de to liv knuses, den dag Starr er vidne til, at hendes barndomsvej Khalil bliver skudt af en hvid betjent.

Khalil var ikke bevæbnet, og hans død bliver straks forsidestof over hele landet. Nogle kalder ham gangster og påstår, at han var pusher. Starrs bedste ven på skolen antyder, at han fik, hvad han fortjente. Da det bliver klart, at politiet har meget lidt interesse i at efterforske sagen, går folk på gaden i protest, og Starrs nabolag udvikler sig til en krigszone. Alle vil vide, hvad der egentlig skete den aften, og den eneste, der ved det, er Starr.

Men hvad Starr vælger at sige - eller ikke sige - kan ødelægge lokalsamfundet. Og det kan bringe hendes eget liv i fare.

Jeg har længe villet læse denne bog og nu fik jeg endelig taget mig sammen - og det er jeg glad for! For selvom det er en hård historie at komme igennem, er den krydret med humor, rappe replikker og musik.

Historien om den sorte dreng der bliver skudt af en hvid betjent, er desværre ikke noget der kun foregår i bøger. Det foregår desværre alt for tit i den virkelige verden også - og sikkert også med samme udfald som i denne bog. Flere gang undervejs sad jeg med en knugen om hjertet over hvor uretfærdigt Starr (og Khalil) bliver behandlet. Bare fordi de er sorte, behøver de jo ikke være ballademagere og pushere. Jeg bliver også så harm over at den slags stadig foregår i dag. At sorte stadig bliver set ned på, stadig bliver anset for at være ringere end os andre, for at være dem der er skyld i ballade og så videre og så videre. Vi lever i 2018 - hvorfor er vi ikke kommet videre?

Jeg har ikke tidligere læst en historie som rammer så hårdt og præcist i sine beskrivelser af hvordan livet er i en ghetto, hvor man - samtidig med at man prøver at tjene til føden, skal passe på ikke at blive skudt eller komme i klemme mellem rivaliserende bander. Starrs liv har været alt andet end nemt, men hun har dog formået at få gode venner der støtter hende når hun har brug for det og giver hende et skub i den rigtige retning når hun har brug for det. Hun har både gode venner i skolen og i Garden Heights og selvom hun er to forskellige personer alt efter hvor hun er: Garden Heights-Starr og skole-Starr. Hun forsøger at holde dem adskilt, men undervejs i historien, indser hun at hun ikke kan holde dem adskilt for altid. Og måske passer de to dele faktisk rigtig fint sammen?

Noget af det jeg virkelig holdt af ved denne bog er, at den føles virkelig autentisk. Jeg kan se, føle og smage alt det Starr ser, føler og smager. Jeg kan se Garden Heights for mit indre blik, se der hvor hendes onkel bor, og skolen hun går på. Jeg kan fornemme festlokalet med en masse dansende unge mennesker, alkohol, sved og varme. Jeg kan mærke bassen pumpe når Starr er ude og køre bil med sin bror, far eller Khalil. I det hele taget er jeg vild med alle de musikalske referencer der er i bogen. Jeg fik virkelig lyst til at høre rap-musik imens jeg læste. Og Starrs kærlighed til sko? Så fedt! Jeg var ikke klar over at sko kunne være sådan en hel religion, men jeg er blevet klogere. Samtidig er Starrs familie virkelig dejlig - jo, de skændes og har deres op og nedture, men de støtter hinanden, er kærlige overfor hinanden, mobber hinanden og så videre. Det føles virkeligt, på den gode måde. For familien er lyset i det mørke som Starr befinder sig i. Det er hos dem, vennerne og Chris at hun finder trøst.

Selvom det er en trist og skræmmende historie, er den hjertevarm og kærlig historie om venskab, familie, kærlighed og om modet til at gøre det rigtige - selv når situationen man står i er svær. Et helt klart must read!

Tak til Bog & Ide for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Gyldendal
Original titel: The Hate U Give
Udgivet i: 2017 (på dansk)
Antal sider: 382
5 ud af 5 stjerner

Mere om forfatteren - læs her.
Mere om bogen - læs her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar