onsdag den 3. juni 2015

Mette Finderup: Smertensbarn


Mette Finderup; Smertensbarn (Den Grønne Ø, #1)

Bagsidetekst:
Tænk, hvis du vidste, at hvert eneste menneske, du nogensinde kom til at elske, ville blive taget fra dig ...

Gyrith bor sammen med sine forældre i en lille by i vikingetidens Danmark. Hver sensommer sender man byens vigtigste jomfru af sted på en åndelig rejse for at prise kærlighedens guinde Freja og sikre byens fremtid. I år er det Gyriths tur, men rejsen går helt galt, og gudinden kaster en frygtelig forbandelse over hende: Freja vil tage alle, som Gyrith nogensinde kommer til at elske, fra hende.

Truslen har ingen umiddelbar effekt på Gyrith, der drømmer om mere end bare at blive gift. Men det går hurtigt op for hende, at kærligheden har mange ansigter, og at hun i høj grad har noget af miste. For hvad kommer der til at ske med hendes elskede bror, veninde og hendes far og mor? Og hvad med den mystiske fyr, hun møder i skoven, der tænder helt nyt og ukendte følelser i hende?

Gyrith er en stædig teenager, med en vilje efter sit eget hoved, og hun er ikke glad for at tage imod ordre. Slet ikke når de ordre går på at gøre sig klar til den åndelige rejse, hvor hun skal terpe og øve planter og urter og meget andet - Gyrith hader det! Men hendes mor er også stædig, og til sidst får hun sin vilje - Gyrith tager på ånderejsen, men det går bestemt ikke som planlagt og pludselig befinder Gyrith sit i stor fare! Heldigvis får hun hjælp af Balder, lysets gud, og sammen kommer de sikkert tilbage til virkeligheden. Rejsen har dog ikke været uden konsekvenser, for Gyrith har i den grad gjort Freja sur og derfor har Freja forbandet Gyrith!

Gyrith forsøger at leve sit liv normalt efter hun er kommet tilbage. Hun forsøger at gøre de ting hun plejer, som at tilbringe tid sammen med sin bror, Ulver og sin bedste veninde, Ravnfager. Balder ser hun stadig, da han har slået sig ned i skoven og han vækker følelser i hende, som hun ikke ved hvordan hun skal håndtere. Samtidig er der også smedens træl Kelt, som er skummel og mystisk, men som alligevel beskytter hende.

Så tager gudinden sit første offer og Gyriths verden falder fra hinanden og hun finder ud af at ingenting er som hun troede! Hele hendes liv har faktisk været en stor løgn, for at sikre hendes sikkerhed og for at dække for sandheden. Med gudindens forbandelse klar i erindring, går Gyrith med til at forlade byen, netop for at redde alle dem hun elsker fra Frejas vrede, men Balder lader hende ikke rejse uden at vise sit sande ansigt. Vil Gyrith gennemskue sandheden og hvad venter hende der hvor hun skal hen?


Jeg har hørt så meget godt om denne serie og den har stået på min TBR-liste i aaaalt for lang tid! Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke har fået taget mig sammen til at læse den noget før, men nu har jeg gjort det - og jeg elskede den! Jeg kan godt lide nordisk mytologi og jeg elskede Erik Menneskesøn serien, så jeg var bekendt med de forskellige guder der bliver nævnt heri bogen. Nu foregår historien jo i vikingetiden og jeg synes virkelig det er skrevet på en realistisk og virkelighedstro måde. Jeg kunne virkelig godt se Gyriths landsby for mit indre blik, hvordan husene er indrettet og den lille pynt hvor hun holdt så meget af at sidde med Ulver.

Selve historien er spændende og den er meget svær at lægge fra sig når først man er begyndt. Personerne er nemme at holde af, og man kommer virkelig tæt på de helt store følelser, der får en til at føle at man kender dem rigtig godt. Selve stemningen i bogen bliver mere og mere dyster jo længere man kommer ind og jo flere hemmeligheder der bliver afsløret - jeg har hørt fra flere at de sidste bøger også er dystre og mørke, jeg glæder mig! For jeg synes det fungerede rigtig godt.

Jeg glæder mig til at læse resten!

Fakta:
Forlag: Gyldendal
Udgivet i: 2012
Antal sider: 263
5 ud af 5 stjerner

2 kommentarer:

  1. Arrrgh! Har kigget på den så mange gange!! Og så smider du lige en 5 stjerners anmeldelse ud😝

    SvarSlet
    Svar
    1. Så må du til at tage dig sammen og få den læst :)

      Slet