mandag den 29. januar 2018

Melissa Grey; Skæbnedagen [Sponsoreret]

Melissa Grey; Skæbnedagen (Fjer og flammer, #3) [Sponsoreret]

Bagsidetekst:
Echo har vækket ildfuglen og er nu den eneste, der er i stand til at stå opimod det mørke, som hun ufrivilligt har sluppet løs ... og sendt direkte i hænderne på Tanith, den nye Drageprins. Tanith har kun ét mål: at tilintetgøre sine fjender, udslette verden og herske over den nye verden, hvor drakharianerne er enevældige og avicenerne kun et minde fra en svunden tid.

Krigen, som har ulmet i århundreder, er nu nært forestående. Men balancen er tippet. Echo har måske styrken til at nedkæmpe Drageprinsens mørke, men hun er endnu langt fra at kunne kontrollere den. Og nu plages hun af usikkerhed. Er hun stærk nok til at se ondskaben i øjnene uden at fortabe sig i dens dybder? Krigen er i gang, og der er ingen vej tilbage. Fra nu af er der kun to muligheder: Sejr eller død!

Det er altid trist at sige farvel til en god serie. Dette farvel var ingen undtagelse - selvom jeg dog syntes slutningen var en lille smule fesen og ikke som jeg havde forventet. Det vender jeg tilbage til.

Først vil sige at jeg synes denne serie er vildt undervurderet. Ligesom "Seeker", "Grisha" og "Ønskekræmmerens datter" er det. De er alle utrolig spændende historier, der - af hvad jeg ved - ikke er så populære, som jeg synes de burde være! De er alle spændende historier, der suger læseren ind i et fortryllende, fængslende og farligt univers, som du vil forelske dig i. Jeg har i hvert fald forelsket mig i alle de verdener. Jeg ved ikke om serierne er undervurderet fordi de er fantasy - og fantasy for lidt større børn og unge (voksne kan også læse dem!). Jeg håber dog ikke det er derfor, for bare fordi det er fantasy, er historierne ikke mindre spændende eller vigtige. Der kan trækkes mange paralleller til den virkelige verden gennem fantasy - hvilket er tilfældet hos alle de ovennævnte titler. Som i "Ønskekræmmerens datter" er der i "Fjer og flammer" en parallel verden, som vi dødelige mennesker ikke kender noget. En verden der er i krig og har været det i mange mange år. Så mange år, at håbet om fred næsten er forsvundet. Indtil den helt rette person dukker op og er klar til at påtage sig et enormt ansvar, for at bringe fred til verden. Et ansvar der kan tvinge hende i knæ og som kræver ufattelige store ofre. Er Echo parat til at ofre alt for at sikre fred?

Dette er ikke blot en historie om en uendelig krig. Det er også en historie om samfund der smuldrer, fordi de forkerte har magten. Om hvad der netop vil ske, hvis den der har magten bare vil se verden brænde - for måske, kun måske, at ville bygge den op igen. Dog næppe til noget bedre. Det er en historie om forræderi, overfor familie og art for at redde dem man elsker. Det er en fortælling om ældgammel magi der har ventet i århundrede på at slå sig løs og fortære alt. Magi der ikke kan tøjles, men kun kan slippes fri. Magi der ligger i os alle, men som ikke alle har adgang til. Det er også en historie om at kærlighed er ligeglad med køn, race og alder. Hvis man møder den rette, så ved man det og så skal man holde fast med næb og klør (hæhæ! - fik I den?).

Det er også en historie om kærligheden til bøger. Til at samle på ord og betydninger. Jeg elsker de små ord Echo forærer os undervejs. Ord på alle mulige mærkelige sprog, men som beskriver en bestemt følelse eller hændelse. Samtidig er det en historie om at familie er ikke altid den vi har af kød og blod. Familie kan også være den vi selv vælger i form af de venner vi har, og familie, ligesom kærlighed, er ligeglad med køn, race og alder. Familie som man vil gå igennem ild og vand for at redde. Selvom historien rummer alle disse fantastiske aspekter, synes jeg dog at slutningen var lidt tynd og jeg sad med en flad følelse da jeg var færdig med at læse. For var det virkelig sådan det skulle ende? Jeg synes ikke den passede til bogen overhovedet! Jeg havde forventet meget mere, dog vil jeg stadig give bogen 5 stjerner, da det stadig er en helt igennem fantastisk læseoplevelse - og måske er det kun mig der ikke brød mig om slutningen. Læsere er jo forskellige!

Hvis du trænger til en god gedigen fantasy fortælling der - i hvert fald i min optik - har det hele, så er "Fjer og flammer" bestemt værd at læse. Selvom jeg normalt siger at man ikke skal dømme en bog på forsiden, så døm endelig denne - for den smukke forside, gemmer på en unik, fængslende og smuk fortælling!


Tak til Alvilda for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: Alvilda
Original titel: The Savage Dawn
Udgivet i: 2017 (på engelsk og dansk)
Antal sider: 520
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar