tirsdag den 20. september 2016

Pia Konstantin Berg; Vi var engang

Pia Konstantin Berg; Vi var engang

Bagsidetekst:
27-årige Mille er faret vild i sin egen verden. Hun burde være på vej ind i livet som velfungerende og ansvarlig voksen, men hun ved bare ikke hvordan. Dagene drukner i stedet i dåseøl, panikanfald, one-night-stands, angst og ugentlige besøg hos psykologen med de lidt for ungdommelige sko. Her forsøger hun at slippe skyldfølelsen over sin tvillingebror, Jeppes, tragiske død. På psykologiens opfordring skriver Mille et forsinket afskedsbrev til Jeppe, men brevet bliver hurtigt til to og tre ... og pludselig kan hun ikke stoppe igen.

Jeg vidste ikke helt hvad jeg skulle forvente af denne bog, men jeg havde ikke forventet at det ville være så råt, ærligt, tåkrummende og dejlig læsning.

Mille befinder sig i et meget dybt hul, som kun bliver dybere. Hun har endnu ikke accepteret at Jeppe er død, og før hun gør det kan hun ikke komme videre. Hendes panikanfald kommer oftere, hun drikker oftere, knalder oftere med tilfældige fyre og må gå walk-of-shame morgenen efter. Det er tydeligt at psykologens opgave med brevene til Jeppe bliver hendes livlinje. For ikke alene bliver hun nødt til at sige nogle ting til Jeppe som hun ikke er stolt af, men hun bliver også nødt til at stille spørgsmål ved mange ting før hun kan komme videre.

Jeg kan godt lide at der går lidt tid før vi finder ud af hvad der er sket med Jeppe og hvilken rolle Mille spillede. Jeg kan godt lide frustationen der skinner tydeligt igennem over at hun ikke forhindrede det. Jeg kan lide den rå og ærlige tone, for selvom Mille har svært ved at tale om det der er sket og sine følelser generelt, så synes jeg ikke at det bliver pakket for meget ind eller bliver for meget.

En tragikomisk historie om at fare vild i sig selv efter at have mistet en tvilling. Det er ikke noget jeg kender til (jeg er enebarn), men jeg kan forestille mig at det må føles som at miste noget af sig selv. Det er som at læse "Himlen ved mine fødder" (fordi Lennie også mister en søster og føler sig fuldstændig lost og hun ved ikke hvordan hun skal komme videre) og Bridget Jones (fordi under det tragiske, er der også humor og pinlige situationer). For selv om det er trist, tungt og tårevældende, er det smukt, humorfyldt og livsbekræftende.

Tak til Byens Forlag for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Byens Forlag
Udgivet i: 2016
Antal sider: 201
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar