torsdag den 20. december 2018

Cecilie Bødker; Løvinden [Anmeldereksemplar]

Cecilie Bødker; Løvinden [Anmeldereksemplar]

Bagsidetekst:
Leona, på 14 år, lever ubekymret i en lille landsby sammen med hendes forældre og venner. En dag angribes landsbyen, og det vender op og ned på Leonas liv og alt hvad hun troede på. Leona er en chatie, halvt menneske, halv kat. Hendes bedste ven, Nor, er en hundt, halvt menneske og halv ulv.

Hvad de ikke ved, er at de begge besidder ufattelige kræfter, som blot venter på at blive vækket. Disse kræfter får de brug for på deres rejse, hvor de blandt andet møder hekse og elvere. De bliver også draget ind i den 1000 år lange krig mellem chatier og hundtere, hvor de tvinges til at gå i krig mod hinanden.

Vil det stærke bånd mellem Leona og Nor være nok til at redde dem begge og stoppe krigen?

Jeg kan kun gisne om hvordan det må være at være ung og få udgivet sin første bog. Det må både være virkelig spændende og rimelig angstprovokerende. Det må også være underligt at få anmeldt det man har skrevet, opfundet og passet og plejet.

Det er dog tydeligt for mig at dette er en debut. Der er mange skønhedsfejl, som gør at handlingen godt kan virke lidt gumpetung en gang i mellem. Flowet bliver også opbrudt og lidt forhastet flere steder. Jeg ved ikke om det var tiltænkt, men det gør at læseoplevelsen ikke føles helstøbt - hvis man kan kalde det. Sprogligt halter det også lidt, med knap så mange beskrivelser af hvor vi er, hvordan personerne har det og så videre. Jeg havde i hvert fald svært ved at danne mig et billede af hvordan universet så ud.

Jeg ved heller ikke om jeg er blevet gammel og grumpy eller bare har læst for meget andet fantasy, men jeg manglede også mere baggrundshistorie og beskrivelse af hvordan krigen startede - det bliver beskrevet, jeg ville bare gerne have haft mere. Det virker også mærkeligt at de så pludselig hedder "döttier" - som om vi er på Island og fortæller sagaer. Samtidig virker det lidt søgt at Leona er chatie - halvt menneske og kat, og Nor er hundt - halv menneske og ulv, hvorfor ikke en hund?

Nå, men bortset fra det, synes jeg faktisk at historien er ok. Ideen er god, men mangler finpudsning. Jeg er nok heller ikke lige målgruppen, så det kan være at de ting jeg finder irriterende, er ligegyldige for andre. Hvis man går i 4.-6.-klasse og godt kan lide at læse fantasy, så kan man fint kaste sig over denne.

Tak til Forlaget Evig for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: Evig
Udgivet i: 2018
Antal sider: 191
3 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar