lørdag den 25. oktober 2014

Louise Haiberg; Udvalgt



Louise Haiberg; Udvalgt (Dæmondræberen, #2)

Mit navn er Benjamin. Jeg er nephilim ... et blandingsbarn. 

Jeg var lykkelig indtil et blændende væsen besatte mig. Nu har jeg kun vrede, had og et brændende ønske om at få et nogenlunde almindeligt liv. 

I begyndelsen huskede jeg intet, men det gør jeg nu, og minderne har givet mit et mål: Dæmonen Dominic. 

Hans undergang bliver min frihed.

Dominic har slikket sine sår i et år siden den store kamp hvor Syranthia fik sine vinger tilbage. I mellemtiden er der sket mange ting. De faldne engle forsøger stadig at sende dæmonerne tilbage til Helvede, og de har fået hjælp fra nephilimerne, blandingsbørnene, med særlige kræfter. Et af disse børn er Benjamin. Han er vred, sur og skuffet over at hans liv er faldet fra hinanden efter ærkeenglen Michael bruger hans krop når han er på jorden. Benjamin har et ønske her i livet; at sende Dominic tilbage til Helvede for derved at skuffe Michael så meget at han ikke længere vil bruge hans krop. Det er dog ikke lige til...

Da Benjamin endelig får fanget Dominic går det dog ikke som han havde håbet, tværtimod. For nephilimerne har også en aftale med englene, og siden Dominic også har det, må de ikke røre ham. Da de opdager at dæmonerne planlægger noget stort, får Benjamin dog den tanke at han så kan lade dæmonerne få deres hævn over Dominic.

Dominic vil bestemt ikke "hjem" igen, han har endelig fået Tia og vil bestemt ikke miste hende igen, men det afskrækker ham dog ikke fra at komme med en yderst farlig plan, som netop kan betyde at han ryger tilbage til Helvede.

Samtidig med at vi følger med i nutidens problemer, følger vi også Dominic tilbage til dengang han fandt ud af at han havde en blandingsbarn, og hvilke problemer det har givet ham. Men netop denne oplevelse gør at han kan forstå hvorfor Michael ikke vil opgive Benjamin, også selvom Benjamin ønsker at være i fred for ham. Men kan denne forståelse redde alle? Og vil Benjamin kunne træffe et afgørende valg når han står overfor det? Et valg som han helt selv kan træffe uden Michaels indblanding ...

Jeg har glædet mig til denne fortsættelse, for første bog var en fornøjelse at læse! Jeg er vild med Dominics sorte humor, som, selvom han bruger den som et værn mod alle andre, alligevel indholder omtanke og kærlighed. Han frygter at Tia skal opdage hemmeligheden, og som læser, ved vi stadig ikke helt hvad det er for en hemmelighed, selvom jeg nu har mine ideer! Samtidig lærer vi en ny side af Dominic og kende i denne bog, en side som han nok heller ikke selv havde forestillet sig at han skulle have - en forældres kærlighed til sine børn er svær at trumfe.

Jeg holdt lige så meget af at læse denne bog som den første, der er intriger, hårde ord, magtkampe og kærlighed, blandet med en skøn form for humor, der flere gange har fået mig til at grine for mig selv. Dominic har stadig ikke meget til overs for pipperne i Himlen, men han må dog indrømme at en aftale med dem ikke er nogen dårlig ting at have. Jeg er spændt på hvad næste bind bringer for de medvirkende, hvilke hemmeligheder der nu skal afdækkes og hvad de kan vente deres skæbner.

Fakta:
Forlag: Tellerup
Udgivet i: 2014
Antal sider: 415

Ingen kommentarer:

Send en kommentar