mandag den 13. maj 2019

Lene Krog; Grå magi [Anmeldereksemplar]

Lene Krog; Grå magi (Pigen fra Månehøjen, #1) [Anmeldereksemplar fra Ulven & Uglen]

Bagsidetekst:
Et svagt minde fortalte Aia, at det ikke var første gang, hun havde oplevet livet svinde. Pludselig dukkede det op ud af tågen. En blodrød genspejling af himlen og en fortabt erkendelse af, at det var sådan, det endte. Ligesom nu.

På Vidar Baltzers ordrer har de Grå taget kontrol over Gragimark og ransager landet for magiske evner. Hekse og marlinger forsvinder på stribe, men i skyggerne hviskes der om oprør.

Aia ved knap, hvem hun selv er. Uden minder eller familie kender hun kun sit vante arbejde i skoven og sin egen isolerede hverdag. Men verden omkring hende kan ikke lade Aia glemme, for uden hendes fortid har Bragimark ingen fremtid.

Her er der worldbuilding for alle pengene og det er virkelig umagen værd, for det gør virkelig noget ved historien at der er kræset om detaljerne og at man ikke føler der er huller der mangler at blive fyldt ud. Jeg kunne godt lide beskrivelserne af skoven hvor Aia bor, skolen hvor Merian går og Tordenklippen hvor hun rejser hen med Birk Danner, samt de andre steder handlingen udspiller sig. Det bliver ikke for meget, men heller ikke så man ikke har nogen ide om hvordan der ser ud.

Hvordan samfundet er opbygget lærer vi gennem Leanders rolle i historien, og det er ikke just et sted jeg havde lyst til at bo. Heldigvis er der folk der forsøger at gøre noget ved det! Om det lykkes, vil jeg ikke udtale mig om, men jeg kan dog sige at der er mange overraskelser undervejs.

Jeg kan rigtig godt lide persongalleriet i historien. Aia er den forsvarsløse pige der er genoplivet og forsøger nu at lave et udramatisk liv, men noget trækker i hende, og hun indser at hun er mere magtfuld end hun tror. Sammen med Merian udvikler de sig fra være unge piger, til unge kvinder, der tør stå ved deres meninger og kæmpe for de ting de vil opnå. Leander er den snu sherif, som jeg er sikker på får en stor rolle at spille senere og mange af de andre personer har også vigtige ting at byde ind med. Selvom personerne er forskellige, spiller de rigtig godt sammen og på trods af den til tider dystre og nedtrykte stemning, kunne jeg ikke lade være med at sidde og heppe på dem alle.

"Grå magi" er en en spændende fantasyroman, som mest henvender sig til at de større unge og voksne - og jeg glæder mig i hvert fald til at læse videre. Der er store ting i vente fornemmer jeg og en krig lurer ude i horisonten. Jeg er dog på ingen måde sikker på at det kommer til at gå godt - forfatter viser ret hurtigt, at hun ikke er bange for at slå folk ihjel!

Tak til Ulven & Uglen for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Ulven & Uglen
Udgivet i: 2019
Antal sider: 406
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar