torsdag den 31. marts 2016

Victoria Aveyard; Rød Dronning

Victoria Aveyard; Rød Dronning (Rød Dronning, #1)

Bagsidetekst:
Mare Borrows blod er rødt. Hun hører til samfundets bund - den almindelige befolkning, som skal tjene den sølvblodede elite, der har overmenneskelige egenskaber. En dag ender Mare ved et tilfælde ved Sølver-hoffet. Foran kongen, prinserne og alle de adelige opdager hun, at også hun har overmenneskelige evner. Men det er umuligt for en Rød. For at skjule denne umulighed og forhindre rød opstand tvinger kongen Mare til at spille rollen som en fortabt adelig datter, der nu skal giftes med en af prinserne. Mare trækkes hurtigt ind i Sølver-verdenen og begynder at få følelser for sin prins. Alligevel risikerer hun alt ved at hjælpe oprørsgruppen Den Højrøde Garde. Ét forkert træk vil betyde hendes død, og kun én ting ved hun med sikkerhed: Alle kan bedrage alle.

Jeg har hørt, læst og set utrolig meget om denne serie og da jeg i efteråret fandt ud af at den kom på dansk begyndte nedtællingen. Jeg har været så heldig at modtage et anmeldereksemplar og da pakken kom havde jeg lyst til at smide alt hvad jeg havde i hænderne og bare begynde med det samme. Jeg var nysgerrig! Og med god grund ...

Vi er i en opdelt verden - Sølvere, magtindehaverne og overmenneskelige, regerer med hård hånd over de Røde, de almindelige mennesker uden nogen særlige evner. Mare Borrows er en helt almindelig Rød pige, lige indtil den dag hun falder igennem et magnetisk felt på kongeslottet for øjnene af samtlige adelige og ikke mindst de kongelige. Dette fald forsegler Mares skæbne og det er ikke en hun er helt tilfreds med. Hun er nu blevet en brik i et spil der er vævet af løgne og bedrag. Et spil hvor det hele handler om magt. Hvem kan hun stole på for at redde sig selv?

Den her historie fascinerer mig mindst ligeså meget som "Pigen og Mørkningen" gjorde. Det er meget anderledes fantasy og jeg er vild med ideen. Som læser kan vi sagtens tegne paralleller til andre kendte universer, men der er alligevel noget unikt over tanken bag denne historie. Det hele fungerer bare rigtig godt. Persongalleriet er rigtig godt sat sammen. De spilles ud imod hinanden for at bringe både det bedste og værste frem. Der spilles på hemmeligheder, på styrker og svage sider og ikke mindst på venskab, familie og kærlighed.

Det er virkelig en pageturner og du sidder hungrende efter mere hver gang du er nødt til at holde pause. "Rød Dronning" er nervepirrende, spændende, velskrevet, underholdende og løgnene hober sig op så selv læseren har svært ved at skelne hvad der er rigtigt og forkert og ikke mindst; hvem det er klogest er stole på. Det er suveræn fantasy og jeg vil have mere!

Tak til Gyldendal for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: Gyldendal
Original titel: Red Queen
Udgivet i: 2015 (på engelsk) og 2016 (på dansk)
Antal sider: 392
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar