onsdag den 1. juni 2016

Sommerlæsning


Sommerlæsning

Sommeren står for døren. Solen er begyndt at varme godt. Himlen er (ofte i hvert fald) blå og skyfri. Det er tid til at finde de gode historier frem som skal nydes på terrassen mens den blege vinterkrop får lidt farve. 

Jeg vil derfor komme med nogle gode bud på hvad du skal læse i de kommende sommermåneder. Der er forhåbentlig lidt for enhver smag - så jeg håber du kan blive inspireret!

3 gode til fantasyelskeren:

Jeg har læst mange (synes jeg selv) glimrende fantasyhistorier, og selvom jeg havde svært ved at vælge, for der var mange gode kandidater, har jeg dog udvalgt tre som jeg vil anbefale. De er alle tre bøger jeg har læst i år og som har taget mig med storm på hver deres måde.


"Rød dronning" af Victoria Aveyard er en fascinerende fortælling om bedrag, løgne og hemmeligheder. Handlingen er spændende og som læser er den virkelig svær at slippe når først man er gået i gang. Læs hele min anmeldelse her.

"Pigen og mørkningen" af Leigh Bardugo er noget af det bedste fantasy jeg har læst længe. Jeg fandt hele universet virkelig fascinerende, personerne spiller virkelig godt sammen og handlingen er intens og spændende. Vi har med mørke og skumle kræfter at gøre, som kan splittet et helt univers ad på ingenting. Læs hele min anmeldelse her.

"Det ulmende oprør" af Sabaa Tahir er en bog jeg har været længe om at komme i gang med, hvilket jeg slet ikke forstår nu hvor jeg har læst den. Den er medrivende og de to hovedpersoners fortælling er med til at gøre historien meget fængslende. Læs hele min anmeldelse her.

3 ungdomsbøger med tabubelagte emner:

Jeg har læst en del ungdomsbøger der tager nogle svære og tunge emner op. "En flænge i himlen" af John Green satte gang i sick-litt-bølgen og Sarah Engell formår i "Hjertet er 1 organ" at fortælle rørende, men brutalt om cutting. Jeg har valgt tre bøger som jeg synes alle - ikke bare de unge - skal læse. De vil røre ved noget dybt i dig og det vil være på sin plads med en pakke Kleenex - især til "Monster".


Både Anika Eibes "Er du okay, Marie" og Sarah Engells "21 måder at dø" handler om mobning. Det er et tungt og tabubelagt emne at skrive om, men ikke desto mindre er sådanne bøger ekstremt vigtige. Mobning er desværre noget alt for mange oplever og med de sociale medier er det nemmere end nogensinde. Samtidig viser de også hvor langt man vil gå for at passe ind, hvilket kan koste blod, sved, tårer og ikke mindst, venskaber. Det er hård og brutal læsning, men samtidig viser de også at der ofte er en vej ud af problemerne, hvis man bare man holder hovedet højt og værdsætter de personer som vil hjælpe en. Læs mine anmeldelser her og her.

"Monster" af Patrick Ness synes jeg er et absolut must read. Det er en meget dyster fortælling om en forfærdelig sandhed en lille dreng skal indrømme. En sandhed der kan knuse ham fuldstændig. Illustrationerne tilføjer virkelig historien et ekstra lag og er meget stemningsfyldte. Jeg glæder mig til at se om filmatiseringen yder bogen retfærdighed. Husk Kleenex hvis denne skal læses! Læs min anmeldelse her.

3 gode kærlighedshistorier:

Der er ingen tvivl om at mange vil foretrække dejlige, lette og varme fortællinger her i sommeren. Derfor kan jeg heller ikke komme udenom tre gode kærlighedshistorier der er letfordøjelige, hyggelige, hjertevarme og som helt sikkert vil bringe et smil frem på læben, måske lidt latter og en enkelt tåre hist og her.


Elle Kennedy har skrevet en fantastisk feel-good serie med hver sine hovedpersoner, der dog alle har noget med hinanden at gøre. I Off-Campus serien møder vi den stille pige der forelsker sig, uden at ville indrømme det, i den fyr hun skal hjælpe igennem et fag på universitetet. Vi møder fyren der forsøger at vinde en pige tilbage efter at have klokket i det og vi møder fyren der kan få alle de piger han vil, men alligevel er der en helt særlig en han er ude efter. Bøgerne er fyldt med en herlig humor, der er helt genialt underholdende scener (især i "Dømt ude") og personerne er skønne - du føler næsten at det er dine venner. Det hele tilsat lækre fyre og hed sex. Sådan! Læs min anmeldelse her.

"Anna og det franske kys" er første del i Stephanie Perkins' serie, der ligesom Off-Campus, hænger sammen, men har forskellige hovedpersoner. Her er det den store kærlighedshistorie der er i fokus og det hele er blandet med tilpas meget drama til at det er underholdende uden at det bliver for sukkersødt og fluffy. Perfekt læsning til en lun sommerdag. Læs min anmeldelse her.

"After - Mødet" er første del i serien om Tessa og Hardy. Et par der har alle odds imod sig, men som alligevel formår at forelske sig. De er vidt forskellige og hver især gemmer de på hemmeligheder, som hele tiden truer med at ødelægge deres forhold. De mange slå-op-find-sammen-igen-scener kan godt blive lidt for meget, men historien er alligevel underholdende, og selvom bøgerne er tykke er de hurtige at læse. Læs min anmeldelse her.

2 man ikke kan undvære:

Lige om lidt har "Mig før dig" præmiere og jeg skal helt klart se den - jeg vil undskylde på forhånd til eventuelle siddemakkere, for jeg kommer helt sikkert til at tude flere gange. Det forventer og håber jeg i hvert fald. Det er en af mine yndlings historier og jeg vil anbefale den til alle der har brug for en kærlighedshistorie, man ved ender ulykkeligt, men alligevel går i gang med, blot fordi håbet om en anden slutning er der.

Hvis du så har læst "Mig før dig", men ikke helt ved om du skal læse "Efter dig", har jeg et godt råd. 2'eren, synes jeg, er ikke nær så god og gribende som "Mig før dig", men den har alligevel et eller andet over sig. Hvis du var tilfreds med slutningen i "Mig før dig", vil jeg råde dig til enten at vente lidt med at læse "Efter dig" eller lade helt være - jeg fortryder ikke jeg har læst den, for jeg ville gerne vide hvad der skete med Lou, men på den anden side ville jeg nok hellere have levet videre med mine egne ideer til hendes fremtid - håber det giver mening.

Anywho, "Mig før dig" er en fantastisk historie - lige til at nyde i solen, på stranden, i haven eller hvor ellers man er - og husk Kleenex, det er livsnødvendigt!


Læs mine anmeldelser her og her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar