torsdag den 9. februar 2017

Melissa Grey; Skyggetimen

Melissa Grey; Skyggetimen (Fjer og flammer, #2)

Bagsidetekst:
Alt i Echos liv ændrer sig med ét, da den overvældende sandhed går op for hende: Hun er ildfuglen - der ifølge profetien skal bringe lys og fred.

Men sammen med ildfuglen kom også en anden kosmisk kræft ind i verden, og Echo fornemmer et forfærdeligt mørke rejse sig, et mørke, hvis skygger rækker og strækker sig efter hende ...

Echo har allerede mistet sit hjem, sin familie og sin kæreste - men et liv som ildfugl viser sig hurtigt at kræve endnu større ofre og bringe alle omkring hende i fare.

Mens Echo kæmper for at tøjle sin sande natur, arbejder Caius' søster, Drageprinsen, på den fuldstændige udryddelse af acivenerne. Drageprinsens planer bringer hende faretruende tæt på mørkets og dets almægtige kræfter ...

Som jeg skrev i anmeldelsen af "Midnatspigen" er jeg ret betaget af det her univers. Det minder mig om både Skyggejægernes univers i Cassandra Clares bøger og om Karous i "Ønskekræmmerens datter". Det her med en hemmelig verden skjult for øjnene af os dødelige og almindelige mennesker, det kan jeg godt lide. Jeg er ikke blevet mindre betaget her i andet bind om Echo og alle de prøvelser hun skal igennem. For i dette bind må hun igen træffe ufattelig svære beslutninger - der ikke alene kan bringe hendes eget liv i fare, men også dem hun holder af, befinder sig pludselig i skudlinjen.

Noget af det jeg rigtig godt kan lide ved den her historie, er de ord som Echo kan, på alle mulige sprog, til at beskrive situationer og følelser. Den her historie er dog meget mere dyster end den første, så derfor er ordene Echo bruger også mere dystre, men ikke desto mindre er jeg ret vild med dem.

""Setsunai," tænkte Echo. Japansk. "Bittersød". "Pinefuld".
Brugt til at beskrive en særlig og uoversættelig grusomhed, 
som hjertet udsættes for."

Echos håb og tro bliver for alvor testet i dette bind. Det er lidt den vrede og mørke 2'er. Det gør dog ikke noget for historien, for den er stadig virkelig spændende, medrivende og svær at lægge fra sig fra. Jeg er især vild med at vi hører fra både Echo og de andre hovedpersoner, på den måde får vi et rigtig godt indblik i deres tanker og følelser.

Der er virkelig meget godt fantasy ude lige nu og den her er helt klart en af mine favoritter. Det her er en af de bøger jeg virkelig ville ønske de lavede om til en film, men kun hvis de gør det ordentligt - ikke som "Det gyldne kompas" og "Dæmonernes by" - hvis man vil filmatisere en bog, så skal man gøre det helhjertet og ikke kun den første bog i serien!

Mine allervarmeste anbefaler til alle fantasyelskere!

Tak til Alvilda for anmeldereksemplar.


Fakta:
Forlag: Alvilda
Original titel: The Shadow Hour
Udgivet i: 2016 (på både engelsk og dansk)
Antal sider: 458
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar