fredag den 21. april 2017

10 spørgsmål #21: Mads Schack-Lindhardt

10 spørgsmål #21: Mads Schack-Lindhardt

Hvilken bog elskede du at få læst højt som barn?
Mine forældre gik vist ikke så meget på i højtlæsning, så det blev ikke til så meget. Men der blev kigget en del i Halfdan Rasmussens ABC.

Hvad er den første bog du selv læste?
Hvis man ser bort fra de obligatoriske Søren og Mette bøger i skolen, så mener jeg, det var Troldepus-serien, som jeg var fuldstændig vild med.

Din yndlingsbog som barn/ung?
Uhh ... den er svær. Det var den periode, hvor jeg virkelig blev hooked på at læse og blev introduceret til Hobbitten/Ringenes Herre, Narnia, Taran-serien, Silas-bøgerne, og De Tre Detektiver.

Læste også en del engelske fantasy-bøger, som var baseret på rollespilsverdenerne, bl.a. Dragonlance-serien og Harpers/Drizzt Do’Urden-serien (Forgotten Realms).

Men hvis jeg skal vælge den, der gjorde meget indtryk på mig, er det nok enten Shamran af Bjarne Reuter eller Brødrene Løvehjerte.

Din yndlingsbog som voksen?
Definér voksen ;)

Jeg havde en lang periode på 7-8 år, hvor jeg næsten ikke læste. Men da jeg endelig kom i gang igen, faldt jeg over Skyggens Lærling af John Flanagan, som jeg er helt vild med. Jeg har faktisk ikke fået læst det sidste bind endnu, fordi jeg ikke vil have, at historien skal slutte.

En bog du aldrig er blevet færdig med at læse og hvorfor.
Skyggens Lærling ;) (se ovenfor)

Men ellers: Hitchhikers Guide to the Galaxy. Jeg syntes, den var skide sjov, og jeg nåede ca. 600 sider ind i den (den er på ca. 800), da jeg var nødt til at tage at pause fra Sci-Fi og læse noget Fantasy igen, og så kom jeg bare aldrig i gang igen med de sidste 200 sider. Det er så 12-15 år siden nu.

En bog du har på din tbr-liste, men som du godt ved at du aldrig får læst.
Biblen ;)

Ikke fordi jeg er specielt troende, men det må være verdens mest solgte bog, og historierne er jo en af grundstenene i den verden, vi lever i i dag.

Når du skal vælge hvad du vil læse, hvordan gør du så?
Jeg kan mærke, at jeg er blevet mere kræsen, eller også har jeg bare ikke den samme læselyst mere. Jeg går næsten altid efter bøger på min. 300 sider. For hvis historien er god, vil jeg jo gerne have, at den varer så længe som muligt, men hvis den ikke fanger mig og jeg stopper efter 100 sider, så er længden jo lige meget.

Jeg læser næsten kun Fantasy, med en lille afstikker til Sci-fi eller Krimi ind imellem. Så er jeg heller ikke så vild med alt for meget romantik i Fantasy. Der skal fart på action, magi og overnaturlige væsner.

En bog der minder dig om et særligt tidspunkt i dit liv.
Vinden i Piletræerne af Kenneth Grahame.

Minder mig ikke så meget om et bestemt punkt i mit liv (tror ikke jeg har en bog, der gør det), men den har bare fulgt mig hele livet, som en bog jeg læser igen og igen. Elsker også både tegnefilm- og dukkefilmsudgaverne. Hele denne der uskyldige og bekymringsfrie verden – ligesom Peter Plys universet.

Jeg hørte Michael Jacksons "History"-album mens jeg læste Harry Potter og når jeg hører sange derfra, minder det mig om specielle scener i bogen. Har du det også sådan med noget musik?
Jeg lytter ikke til musik, hverken når jeg læser eller skriver. Jeg kan godt lide roen og freden til at leve mig ind i atmosfæren i bogen.

Men jeg har det sådan, at jeg løber rigtigt meget om vinteren og hører lydbøger. Så jeg har specielle steder i naturen, der minder mig om specifikke scener i bøgerne. Så når jeg går turer med hundene, cykler eller løber, så kan jeg f.eks gå ned af en sti og huske, at jeg på et tidspunkt løb her, hvor Horace kæmpede mod Morgarath i Skyggens Lærling.

Så i stedet for musik, har jeg bestemte lokationer, der minder mig om bestemte scener i bøger.

Hvis du skulle anbefale mig en bog, hvilken skulle det så være?
Nu kan jeg se, at du allerede har læst det meste af Skyggens Lærling, så jeg må hellere finde en anden.

Så det bliver Niels Bonde fra Bol af Tolkien.

Det er en lille novelle i stil med Hobbitten, som jeg altid har været mere vild med end Hobbitten og Ringenes Herre.

Den fås også i en udgave, som inkluderer Tom Bomdadils Eventyr

Eller Vinden i Piletræerne. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar