fredag den 18. november 2016

10 spørgsmål #8: Anika Eibe

10 spørgsmål #8: Anika Eibe

Hvilken bog elskede du at få læst højt som barn?
Det kan jeg faktisk ikke huske. Min mor læste højt for mig og min søster helt op i mine tidlige teenageår. Vi elskede at sidde med tæpper og te og få læst en historie op hele aftner i træk. Derfor kan jeg heller ikke udpege en bestemt bog, for der var så mange. Men den varme, hyggelige følelse vil jeg altid huske på.

Hvad er den første bog du selv læste?
Min dårlige hukommelse er legendarisk, så det her kan jeg selvfølgelig heller ikke huske. Men jeg kan huske at jeg var medlem af en Disney bogklub, der udgav ikke bare "De 5" og "Kim" bøger, men også klassikere som Jules Verne, Onkel Toms Hygge, Klokkeren fra Notre Dame i forkortede udgaver. Jeg elsker de bøger, har dem stadig og påtænker at pådutte min datter dem så snart hun er klar til dem.

Din yndlingsbog som barn/ung?
Black Beauty og Joey - en hest i krig (Warhorse). Dem læste jeg igen og igen. Og tudede hver gang. Og selvfølgelig "Den uendelige historie" af Michael Ende. Jeg ønskede så meget at være Bastian.

Din yndlingsbog som voksen?
Yndlingsbog? Som i ental? Det kan jeg ikke. Jeg elsker Margit Sandemos "Isfolke-saga" på 47 bøger. Så corny, vidunderlig og magisk på samme tid. Stephen Kings "On writing" er min bibel og den har jeg læst flere gange. Marion Zimmer Bradleys "Flammer over Troja" og "Tågerne omkring Avalon" elsker jeg for deres magi. Det er bøger jeg har læst mere end 5-8 gange hver især.

En bog du aldrig er blevet færdig med og hvorfor.
Der er mange. De store klassikere fanger mig utrolig sjældent. Om det er gamle klassikere som "De elendige" af Victor Hugo eller nyklassikere som Orhan Parmuks "Sne" er lige meget. Lidt trist, men sådan er det.

En bog du har på tbr-liste, men som du godt ved at du aldrig får læst.
"Krig og fred", jævnfør min manglende evne til at fuldføre klassikere.

Når du skal vælge hvad du vil læse, hvordan gør du så?
Sjovt, det tænkte jeg over for nylig. For det meste er det af lyst. Sommetider har jeg lyst til at blive i samme genre, men som oftest springer jeg over i ngoet helt andet. Som fx nu hvor jeg lige har afsluttet en fantasy, og nu er hoppet over i en thriller. I juni gjorde jeg så noget helt andet. Total nørdet, men jeg læste efter farverne på bogforsiderne. Det gav nogle pudsige læseoplevelser. Andre gange kan jeg finde på at vælge en forfatter med et bestemt forbogstav, bare fordi jeg kan se at jeg ikke har læst så mange forfattere med det forbogstav. Jeps, jeg er bognørd!

En bog der minder dig om et særlig tidspunkt i dit liv.
Den her måtte jeg lige tænke over. Sjovt nok så er det nemmere at koble musik og livsbegivenheder end det er med bøger. Men det må faktisk være "Flammer over Troja", da jeg læste den fik jeg ideen til min første voksenbog "Atalanta", der også foregik i det græske mytologiske univers.

Jeg hørte Michael Jacksons "History"- album mens jeg læste Harry Potter og når jeg hører sange derfra, minder det mig om specielle scener i bogen. Har du det også sådan med noget musik?
Ikke i forbindelse med læsning af bøger, men ved skrivning af bøgerne, helt klart. Ved de sidste romaner har jeg faktisk decideret themesongs, som har fulgt mig mens jeg har skrevet bogen. Bortset fra den jeg er i gang med. Hmm ... det er da nok også derfor det går lidt trægt med den.

Hvis du skulle anbefale mig en bog, hvilken skulle det så være?
Igen ... kun én bog? I ental? Kan man det? Der var for nylig en bogblog-udfordring med netop en anbefaling og det kunne jeg slet ikke. Men ... eg tror det ville være Richard Bachmanns (aka Stephen King) "Den lange Vandring". For det første fordi det er King og alle synes at have den fordom at King kun kan skrive horror, og det passer slet, slet ikke. For det andet, fordi denne bog - udgivet i 70'erne - er forløber for alle Hunger Games, Selection osv typer bøger. Og for det tredje, fordi den med sine kun 100 sider er en bog, der bliver siddende i kroppen længe efter man har lukket den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar