fredag den 5. maj 2017

10 spørgsmål #23: Marie-Louise Rønning

10 spørgsmål #23: Marie-Louise Rønning

Hvilken bog elskede du at få læst højt som barn?
Jeg kan ikke helt huske så meget om, hvilke bøger jeg fik læst højt af mine forældre som barn - jeg fik uden tvivl læst højt – men titler etc, kan jeg ikke erindre. Da jeg nåede en alder, hvor jeg selv valgte - og som jeg kan huske – var det blevet meget populært at lytte til kasettebånd – jeps, jeg er barn af kasettebåndstiden – og der valgte jeg ofte "Alle vi børn i Bulderby" af Astrid Lindgren og mange af hendes andre bøger. Jeg var vild med hende, og det er jeg faktisk stadig. "Brødrene Løvehjerte" fik mig til at stortude som voksen. Jeg er dybt imponeret over de forskellige og dybe lag hun evnede at have i sine bøger.

Hvad er den første bog du selv læste?
Det er jeg simpelthen ikke klar over – jeg kan ikke huske det – men jeg husker dog, at jeg læste De fem-bøgerne af Enid Blyton og Jan-bøgerne af Knud Meister og Carlo Andersen. Jeg ved, at jeg også læste pige-bøger, men der er ikke rigtig nogle, der ringer lige nu. Jeg ved, at jeg har læst Black Beauty på et tidspunkt, men jeg husker også, at jeg aldrig har været til de her "heste-bøger."

Hvad var din yndlingsbog som barn/ung?
Som barn – er det nok Ronja Røverdatter. Jeg husker lige så tydeligt, hvordan jeg gik ud i Gribskov med min hund og legede, at jeg var Ronja, og at Nadie (min hund) var Bjørk. Jeg var vild med Rumpenisserne.

Som ung – lidt større ung – blev jeg introduceret til "Pigen med den blå cykel" af Regine Deforges og elskede den. Jeg var ikke den store læsehest, da jeg var ung – men som hos mange andre unge piger står den uforglemmelige Anne fra Grønnebakken som en af de helt store stjerner – specielt filmene var jeg helt fortabt i. Faktisk er Anne langt hen af vejen stadig min heltinde. Som voksen endte jeg med at sidde med den første film og nedskrive alle replikker – skrive det som teaterstykke og fremføre det med min 5. klasse. Jeg syede alle kostumerne selv og til den dag i dag – er det det projekt, jeg er allermest stolt af.



Hovedpersonen i "Skaberens Våben" hedder Matthew – og det er der jo en grund til!

Din yndlingsbog som voksen?
Nøj, den er svær, virkelig svær. Faktisk så svær at det er umuligt for mig at sige helt præcist. Jeg ved, at det er et svagt svar – men jeg kan simpelthen ikke udpege min yndlingsbog. Jeg kan dog afsløre, at da jeg som voksen, bliver introduceret til Fantasy-genren åbner der sig en helt ny verden for mig, og at det var Twilight, der var startskuddet for mig – så den har en helt specielt plads i mit hjerte. Lige nu er jeg vild med Sabaa Tahir´s Det ulmende oprør og En flamme i natten.
I den mere romantiske-realistiske-genre ramte "Forbandede kærlighed" af Colleen Hoover mig lige i hjertekuglen.

En bog du aldrig er blevet færdig med at læse og hvorfor.
Jeg bliver aldrig færdig med "Hobbitten" og Ringenes Herre – jeg har forsøgt – og jeg elsker filmatiseringerne – og har set dem en million gange, men bøgerne - de er for tunge, og der er alt for mange miljøbeskrivelser til mit temperament.

En bog du har på din tbr-liste, men som du godt ved at du aldrig får læst.
Jeg har ikke en tbr-liste – desværre – jeg vælger hen af vejen. Et lidt kedeligt svar – sorry. Til det er jeg vild med Goodreads og elsker at finde inspiration der.

Når du skal vælge hvad du vil læse, hvordan gør du så?
Mit valg af bog handler meget som forsiden og bagsideteksten. En forside skal appellere til mig og bagsideteksten skal fange. Nu med internetadgang og sociale medier vælger jeg også meget ud fra, hvad der rør sig, og hvad der umiddelbart fanger mig eller som bliver anbefalet. Jeg er blevet meget glad for bogbloggere – elsker den inspiration, de giver mig.

En bog der minder dig om et særligt tidspunkt i dit liv.
"It" af Steven King – den minder mig om en periode i mit liv, hvor jeg var meget forelsket. Min kæreste og jeg lå en sommer og læste historien højt for hinanden. Den bog står for mig som noget meget specielt – en epoke i mit liv. Jeg er meget spændt på den nye filmatisering af bogen, der kommer snart.

Jeg hørte Michael Jacksons "History"-album mens jeg læste Harry Potter og når jeg hører sange derfra, minder det mig om specielle scener i bogen. Har du det også sådan med noget musik?
Jeg kan ikke læse og lytte til musik på samme tid – men jeg kan skrive og lytte til musik! Jeg har oprettet playlister til mine historier og specielt "Until the love runs out" af OneRepublic har en stor plads i mit hjerte og vores danske Ramus Walter. Jeg er vild med hans tekster og den stemning har formår at bringe frem i mig.

Hvis du skulle anbefale mig en bog, hvilken skulle det så være?

For mig afhænger anbefalinger af bøger meget af, hvor i ens liv man er – jeg er så heldig at have en ung niece, som jeg elsker at anbefale bøger til. Jeg fik hende skubbet ind i Fantasy verdenen ved at anbefale "Twilight" og "Hush, hush" serien, hvilket har åbnet hendes bogverden. Da hun var klar til det mere realistiske, var det "Anna og de franske kys" der blev anbefalet.
Selv min gamle mor hoppede på bogbølgen igen, da jeg anbefalede hende "Forbandede Kærlighed."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar