mandag den 29. maj 2017

Nora Roberts; Løgneren

Nora Roberts; Løgneren

Bagsidetekst:
Hvor godt kender man egentlig det menneske, man deler dobbeltseng med?

Da Shelbys mand dør, efterlades hun og hendes datter med en kæmpe gæld - og et bjerg af afsløringer, der vokser sig større og større. Det viser sig, at hendes mand havde en hemmelig bankboks. Og en bunke hemmelige identiteter.

I et forsøg på at få styr på sin tilværelse rejser Shelby hjem til sin familie i Tennessee, men i hælene på hende er en privatdetektiv. Han er overbevidst om, at hun ved noget om de penge, hendes mand snød hans klient for ...

Det er første gang jeg læser noget af Nora Roberts, men det bliver helt sikkert ikke sidste gang! Jeg vidste ikke helt hvad jeg gik ind til, men historien lød spændende og som noget jeg ville finde underholdende - jeg tog ikke fejl! Hvis du blander Kate Morton og Jojo Moyes - så har du Nora Roberts - i hvert fald lige i denne bog.

Først vil jeg lige sige at jeg er vild med persongalleriet! Selvom Shelby nogle gange godt kan virke lidt wimpy, kommer hun efter det og jeg synes virkelig hun flytter sig, mentalt og psykisk, i løbet af historien og det er virkelig fedt at læse. Især fordi det ikke er småting hun er blevet udsat for, men hun formår på en eller anden måde alligevel at holde hovedet (nogenlunde) højt og se fremad - en dag af gangen.

Jeg er pjattet med Griff - han passer bare rigtig godt til Shelby og historien. Han giver historien liv og humor og et drys hotness - I like it! Griff og Shelby fungerer bare rigtig godt sammen, selvom de har sammenstød, formår de at snakke om det og komme stærkere ud på den anden side. Ligeså meget som jeg holder af Griff, lige så lidt holder jeg af Richard, men igen, han er bare lige præcis så modbydelig, så man ikke kan holde af ham. Jeg har virkelig ondt af Shelby for at have været så blind i så lang tid - for fy for den, en led stodder!

Noget andet jeg er helt pjattet med er selve stemningen i bogen. Jeg har ikke selv været i Tennessee, men jeg har set flere andre serier der foregår i sydstaterne og bogen her, indfanger den virkelig godt. Jeg kunne sagtens se den lille by, Rendezvous Ridge, for mit indre blik. Jeg kunne se frisørsalonen, med de mange sladrende kvinder, med højt hår og alt for meget make up. Jeg fik lidt flashback til tv-serien "Good Christian Bitches" (som desværre blev aflyst). Ikke for handlingens skyld, men for stemningen. For i en lille by, kender alle, alle og sladder spredes som en steppebrand. Samtidig er der et helt utroligt sammenhold sådan et sted, og det kommer tydeligt til udtryk i bogen, hvor Shelbys familie og venner, støtter op omkring hende på den mest fantastiske måde. Som læser kan man ikke undgå at føle sig hjemme.

Jeg har kun læst en Kate Morton bog, men flere af Jojo Moyes, og Nora Roberts kan altså lidt af det samme som de kan. Morton formår at lægge spor ud til en skræmmende forbrydelse, mens Moyes forstår sig på personer, følelser og bevæggrunde. Nora Roberts formår at opretholde en spænding lige til sidst, selvom jeg havde det på fornemmelsen, blev det ikke bekræftet før til sidst og det var alligevel ikke helt som jeg havde forestillet mig. Samtidig formår hun at give læseren et persongalleri der virkelig fungerer med relaterbare personer, med virkelige problemer og virkelige følelser. For mig spillede det rigtig godt sammen og jeg var virkelig godt underholdt!

Tak til Flamingo for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Flamingo
Original titel: The Liar
Udgivet i: 2015 (på engelsk) og 2017 (på dansk)
Antal sider: 493 (ebog)
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar