tirsdag den 2. maj 2017

Astrid Lindgren; Ronja Røverdatter

Astrid Lindgren; Ronja Røverdatter

Bagsidetekst:
Den nat Ronja blev født buldrede tordenen over bjergene, ja, det var en uvejrsnat, der fik alt troldtøj, som holdt til i Mattisskoven, til forskræmt at krybe ned i deres huler og skjulesteder ...

Det er alt for længe siden at jeg har læst noget af Astrid Lindgren - som i, at jeg ikke har læst noget af hende som lystlæsning mens jeg har været "voksen". Da jeg så at "Ronja" kom i en ny illustreret udgave med illustrationer af Katsuya Kondo - jeg kendte ham ikke, men en hurtig søgning, fortalte mig hvad jeg havde forventet: han har illustreret for Studio Ghibli, bl.a. på "Kiki - den lille heks", måtte jeg eje den. Mest fordi jeg huskede historien som smuk og rørende.

Hverken genlæsningen af historien eller de smukke nye illustrationer skuffer. Historien er jo som den plejer, om pigen Ronja og drengen Birk, der bliver bror og søster, og stopper krigen mellem deres slægter. Illustrationerne er holdt i bedste Studio Ghibli-stil og jeg elsker det. De er simple, men alligevel utrolig flotte og udtryksfulde. Jeg ville dog ønske at der var flere af dem!

Det er sjældent at jeg genlæser bøger, men jeg siden jeg fik den læst højt sidste gang, tænker jeg at det nok går. Lige meget hvad, har det i hvert fald været hyggelig igen at skifte bekendtskab med Astrid Lindgrens fantastiske fortællerstil og hendes måde at beskrive natur på, så man næsten føler at man er der selv. Det er også ret hyggeligt at komme tilbage til en historie som jeg godt kender og ved hvordan ender - det er som om man sætter pris på andet end blot historien når det ikke er første gang den læses.

Jeg har sat mig for at jeg vil forsøge at få genlæst "Brødrene Løvehjerte", også selvom jeg sikkert kommer til at stortude, og "Mio, min Mio", som jeg er ret sikker på, jeg aldrig har læst.

Det var skønt at være tilbage i skoven med Ronja og Birk og jeg glæder mig til at Iris bliver stor nok til at sætte pris på højtlæsning, for så slipper hun ikke!

Fakta:
Forlag: Gyldendal
Original titel: Ronja Rövardotter
Udgivet i: 1981 (på svensk) og 2017 (ny udgave på dansk)
Antal sider: 230
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar