onsdag den 17. maj 2017

Line Lybecker; Mere end veninder

Line Lybecker; Mere end veninder

Bagsidetekst:
Det er ikke nemt at starte på et nyt kapitel i sit liv når man sidder fast i det gamle. Anja på 16 har svært ved at give slip på Nicoline, men da vennen Markus præsenterer hende for hans kusine Catherine, slår det straks gnister. Problemet er bare at Catherine bor i USA, og at Anjas mor er alt andet end begejstret for at have en lesbisk datter.

"Jeg tænkte på Catherine. Hvis bare jeg kunne ringe til hende og høre hendes stemme ... Hvis bare hun ville holde om mig og sige at vi var sammen om det her ... Men det var vi ikke."

Den her fortælling handler om meget mere end om at være lesbisk. Det er en historie om forræderi, om familie, om misbrug, om usikkerhed, om at turde stå ved den man er og om kærlighed. Det er en fin og rørende historie, og jeg er virkelig glad for at jeg endelig har fået den læst.

Jeg kunne godt lide personerne i bogen. Anja, den lesbiske pige, med drengevennen Markus, som hendes mor ønsker så højt bliver mere end bare en ven. Både Anja og Markus virker som realistiske personer, jeg godt kunne relatere til. De støtter og hjælper hinanden gennem svære tider, samtidig med at de stadig kan joke og have det sjovt.

Under kærlighedshistorien mellem Anja og Catherine, er Anjas usikkerhed om at fortælle sandheden til sin mor, frygten for at hendes forældre skal gå fra hinanden, savnet til Nicoline, som bliver til savnet af Catherine, rigtig godt afdækket og som læser glider du nemt igennem bogen. Historien er fortalt i et godt flow, hverdags-agtigt, uden at blive kedeligt. Jeg kunne rigtig godt lide at historien blev mere mørk til sidst, hvor Anja for alvor skal sige fra over for sin mor, og hvor hendes misbrug for alvor bliver et tema. De følelser Anja har vedrørende misbruget, er følelser jeg kan nikke genkendende til, og jeg ved hvor svært det er at sige fra og gøre det rigtige, selvom det i øjeblikket kan føles forkert.

Det er dejligt at have læst en bog der behandler flere emner på samme tid, men uden at gøre noget ekstraordinært ud af dem - de er som de er: virkelige. De er ikke blæst ud af proportioner, og Anja agerer som mange andre ville gøre. Hun bliver glad, sur og ked af det og alle følelserne føles virkelige - det kan jeg godt lide!

Tak til forfatter og forlaget Calibat for anmeldereksemplar.


Fakta:
Forlag: Calibat
Udgivet i: 2016
Antal sider: 274
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar